Zou het niet geweldig zijn als elk mens dagelijks met plezier naar het werk gaat? Werk is namelijk een belangrijk onderdeel van het leven van een mens en in Nederland werken we gemiddeld 31 uur in de week. Naast de prestaties op het werk, carrièrestappen en de ontvangst van je salaris geeft je werk inhoud aan je leven en heeft het invloed op je algemene gemoedstoestand. Wij gunnen het dat ieder mens met zin naar werk gaat, plezier op werk heeft en voldaan weer naar huis gaat. Dit noemen wij werkgeluk. Hoog tijd om werkgeluk eens goed onder de loep te nemen!
Wat betekent werkgeluk?
Elke werkdag bestaat uit grofweg drie fases. De periode voor en onderweg naar je werk, de tijd die je doorbrengt op je werk en de fase nadat je het werk hebt beëindigd. Door hybride werken komt het steeds vaker voor dat deze fases deels door elkaar lopen en dat ‘op het werk’ eigenlijk ‘op je zolderkamer’ betekent. Net even wat anders, maar de essentie blijft hetzelfde. In de ideale situatie gaat ieder mens dagelijks met frisse energie en zin naar het werk, heeft hij plezier ‘op’ zijn werk en gaat hij met een voldaan gevoel weer naar huis.
”Met zin naar het werk, plezier ‘op’ het werk en met een voldaan gevoel weer naar huis.”
Een bevlogen medewerker
Werkgeluk is namelijk één van de vier signalen waaraan je een bevlogen medewerker herkent. Naast werkgeluk herken je een bevlogen medewerker aan de mate van energie, passie en focus die de medewerker ervaart. De Utrechtse wetenschapper Schaufeli heeft al veel onderzoek naar het begrip bevlogenheid en de relatie tot (organisatie)uitkomsten gedaan. Hij stelt dat bevlogen medewerkers hun werk met meer toewijding doen, proactief zijn, constructief in de samenwerking en energiek. Daarnaast is ‘going the extra mile’ een bekend fenomeen bij bevlogen medewerkers. Dat wil zeggen dat zij los van hun formele rol en takenpakket extra inspanningen leveren om (nog) betere resultaten te behalen. In termen van organisatieprestaties zien we dat bevlogen medewerkers minder verzuimen en er minder verloop plaatsvindt onder bevlogen medewerkers. Veel voordelen voor zowel mens als organisatie dus. Toch zien we dat lang niet iedereen bevlogen in zijn werk is of op dagelijkse basis werkgeluk ervaart. Werk aan de winkel dus!
Mensgerichte revolutie
Om het individuele (werk)geluk van mensen en daarmee ook de prestaties van organisaties te verbeteren is wat ons betreft een omslag in denken en doen noodzakelijk. Bij Nolost verwoorden we dit als volgt: ‘van resultaatgericht met mensen als middel, naar mensgericht met resultaten als gevolg’. Door oog te hebben voor wat de mensen in een organisatie echt nodig hebben en daarmee in te zetten op het verhogen van het werkgeluk zullen de resultaten vanzelf komen. Wij geloven hier niet alleen in, maar wij zien dat deze formule zich keer op keer bewijst.
”Van resultaatgericht met mensen als middel, naar mensgericht met resultaten als gevolg.”
Hoe doen wij dat dan?
Nolost helpt organisaties bij het inzichtelijk maken van de bevlogenheid en het werkgeluk onder de eigen mensen. Wij verzamelen en creëren data rondom werkgeluk en koppelen dit aan bestaande data over bijvoorbeeld verzuim of verloop. Zo wordt voor organisaties niet alleen zichtbaar wat het effect van werkgeluk op verzuim of verloop is, maar wordt het ook zichtbaar aan welke knoppen een organisatie kan draaien om het verzuim of verloop te verlagen. Zo wordt bijvoorbeeld inzichtelijk waar mensen tegenaan liepen een jaar voordat zij de organisatie hebben verlaten. Was het de relatie met de leidinggevende, de hoogte van het salaris of ging het toch om de mogelijkheden tot ontwikkeling? Een ander voorbeeld is in hoeverre frequent verzuimers hun werk anders beleven dan mensen die nooit verzuimen. Waar komt het frequent verzuim vandaan en wat hebben deze mensen hierin nodig? Met deze inzichten wordt het voor organisaties duidelijk aan welke knoppen er gedraaid kan worden om aan de slag te gaan met bijvoorbeeld verzuim of verloop. Altijd vanuit een mensgerichte gedachte, met resultaten als gevolg.
Bekijk het onderstaande filmpje om te zien wat onze klanten zeggen over onze aanpak:
Blijft het dan daarbij? Zeker niet! Binnen Nolost doorlopen we de hele cyclus van data naar inzicht naar actie. Wij bieden een continue begeleiding en zorgen dat we data en gecreëerde inzichten vertalen naar concrete acties en helpen organisaties bij het daadwerkelijk uitvoeren van deze acties. Door tussentijds opnieuw te meten krijgen organisaties inzicht in de successen die zij al hebben behaald en de aspecten waarop extra inspanningen benodigd zijn. Op die manier ontstaat een continu verbetertraject rondom mensgerichtheid. Wij noemen dit ook wel de ‘mensgerichte revolutie’.
Benieuwd naar de bevlogenheid onder mensen in jouw organisatie, neem dan zeker contact op en volg ons op LinkedIn. In de volgende artikelen nemen we je mee door de verschillende aspecten van het werkgeluk. Hierin geven we antwoord op vragen als ‘Hoe meet je werkgeluk?’ en ‘Wat kun je doen om werkgeluk te bevorderen?’. Daarnaast nemen we jullie mee in wat wij zien bij de organisaties waarmee wij samen de ‘mensgerichte revolutie’ mogelijk proberen te maken. Benieuwd? Stay tuned!
Lees hier het volgende artikel:
Deel dit bericht
Nicolette Zebala
Ben jij benieuwd wat we kunnen betekenen voor jou? Neem contact op met Nicolette!