Vaak hebben wij het erover dat wij in en rondom organisaties gedrag analyseren met behulp van onze organisatiepsychologen, maar wat houdt organisatiegedrag precies in? En hoe pakken de psychologen dat aan? In dit artikel wordt uitgelegd waar organisatiepsychologen zich mee bezighouden en wat er met deze wetenschap bereikt kan worden.
Het terrein van organisatiegedrag
De tak van wetenschap die systematisch de handelingen (gedrag) en houdingen (attitudes) van mensen binnen organisaties bestudeert, is organisatiegedrag. Gedragingen in organisaties die daarbij horen zijn bijvoorbeeld productiviteit, arbeidsverzuim en personeelsverloop. Organisaties worden gevormd door verschillende mensen. Vaak hebben deze mensen gezamenlijke kernwaarden, gedragspatronen en culturen. Dit zijn individuen die een groepsdynamiek vormen binnen een organisatie. Hierbinnen zijn ook verschillende groepen met hun eigen gedragspatronen, ook wel subculturen genoemd.
Het begrijpen van organisatiegedrag is belangrijk, omdat de mens de kern is van de organisatie. Het gedrag van deze mensen is de meest belangrijke factor voor succes en aan dit component kan zeker gesleuteld worden.
‘’De mens is de kern van de organisatie.’’
Organisatiegedrag onder controle
Organisatiepsychologen kunnen organisatiegedrag begrijpen en uiteindelijk verbeteren. Zij begrijpen hoe de mens werkt, letterlijk en figuurlijk. Met veel mensenkennis kan de mens begrepen en beïnvloed worden. Natuurlijk hebben organisaties HR-medewerkers die zich hier ook mee bezig houden, maar zij hebben vaak een breder verantwoordelijkheidsgebied. Organisatiepsychologen zijn meer de specialisten en kunnen uiteindelijk specifieke gedragsproblematiek en/of -uitdagingen aanpakken.
Van werkelijk naar wenselijk
Wanneer organisaties organisatiepsychologen inschakelen hebben zij vaak een idee over het ongewenste en wenselijke gedrag van de medewerkers. Dit kan onder anderen te maken hebben met verzuim, verloop, het vinden van juiste mensen, wangedrag en/of samenwerking. Het werkelijke gedrag wordt geanalyseerd en begrepen. De organisatiepsychologen kunnen het werkelijke gedrag ombuigen tot het wenselijke gedrag, door een passende route met interventies te kiezen. Soms begint een project met kleine groepen en soms juist met grote, dat verschilt per organisatie. Door te onderzoeken en te begrijpen hoe de medewerkers zijn en wat zij ervaren, kan er heel concreet gesleuteld worden om het wenselijke gedrag te bereiken. Dit kan door middel van uitgezette vragenlijsten, interviews en teambuilding sessies. Juist ook de leidinggevenden worden gecoacht om hun medewerkers beter aan te sturen en te begrijpen.
Het uiteindelijke doel is om de mensen te helpen, maar ook het bedrijf beter te laten presteren. Vroeger werden mensen gezien als het middel om resultaten te behalen. Op dit moment is de mens veel meer het doel van een organisatie en is het resultaat een logisch vervolg. Uiteindelijk maakt de mens het verschil. En zonder inzicht over mensen, kan je geen gewenste gedragsverandering bereiken.
‘’De mens is veel meer het doel van een organisatie en het resultaat is een logisch vervolg.’’
Wat betekent dit voor de managers?
De hoge druk op leidinggevenden die soms bij organisaties heerst kan verlicht worden door het inzetten van organisatiepsychologen. Zij dragen hun mensenkennis en menskunde over aan de leidinggevenden. Hierdoor zijn leidinggevenden zich eerder bewust van wat er zich afspeelt bij de medewerkers en kunnen ze dat ook eerder beïnvloeden. Hiermee wordt veel tijd bespaard en kan het hen zelf helpen in timemanagement. Leidinggevenden nemen betere beslissingen over mensen, hierdoor neemt ook de druk op hen weg.
Organisatiepsychologen kunnen veel betekenen voor organisaties en net het extraatje bieden voor een optimale interne samenwerking. Wil je meer weten over de bevlogenheid van medewerkers? Vul je gegevens dan hiernaast in!
Deel dit bericht
Chris Flink
Ben jij benieuwd wat we kunnen betekenen voor jou? Neem contact op met Chris!