We beseffen allemaal dat een crisis geen leuke tijd is en zien vaak alleen de negatieve gevolgen naar voren komen in de media. Wat als je dat omdraait en kijkt naar de positieve kanten? Wat kan jij als organisatie leren uit deze coronacrisis? Om er eigenlijk nog veel beter uit te komen!
Er was een acute crisissituatie en de overheid moest hier snel in handelen zonder dat alle informatie beschikbaar is. Dit is als sturen in de mist en daarbij ga je altijd op zoek naar houvast. Ook organisaties moeten zich aanpassen en dat vraagt om een gedragsverandering van de medewerkers. Zowel gedurende de crisis, als nu bij de weg naar het nieuwe normaal.
Wat kan het bedrijfsleven leren van het handelen van de overheid ten tijde van de corona pandemie? Wat kan je leren rondom het inzetten van het gebruik van data? Wat kan je leren rondom perspectief? In deze reeks benoemen wij verschillende lessen die geleerd kunnen worden uit deze lastige tijd en de overheidsaanpak van corona.
Les 2: Communicatie
Communicatie is van belang in tijden van crisis. De overheid doet dit op verschillende manieren en ze passen verschillende methodieken toe. Soms gaat dat goed, maar soms ook niet. Denk aan de manier van communiceren tijdens persconferenties of routeplannen die gemaakt worden. Ook social media en andere platformen worden gebruikt. Niet alleen voor de overheid is goede communicatie van belang, ook in organisatie moet informatie op een goede manier gedeeld worden. Hoe ga jij als organisatie te werk? Wat kunnen medewerkers daarbij verwachten?
Waarom is communicatie zo belangrijk in deze tijd?
Communicatie is de essentie van verbinding. De zender die iets communiceert moet verbonden zijn met de ontvanger van deze communicatie, anders is het informatie. Dan informeert de zender en checkt niet of het begrepen is door de ontvanger. Communicatie gaat echt over verbonden zijn met elkaar, een interrelationele connectie waarbij je elkaar begrijpt. Communicatie is de taal tussen mensen. In deze tijden is verbinding de essentie, zo creëer je onderling vertrouwen. En vertrouwen wordt weer veel uit communicatie gehaald. Als je samen verder wil komen, moet je met elkaar blijven communiceren. Goede communicatie is altijd belangrijk, maar in moeilijke tijden als deze, nog veel meer.
Communicatiestijl van de overheid
Er wordt vooral formele taal gebruikt in uitingen van de overheid. Daarbij veel in woord en weinig visualisaties met beelden of animatie. Soms worden er Engelse woorden gebruikt, zoals ‘Out break management team’. Dat maakt de bewoording vrij complex en niet voor elke doelgroep begrijpelijk. Voor sommigen is het veel gemakkelijker om visuele uitingen te begrijpen en te onthouden. Daarnaast worden veel cijfermatige analyses getoond, ook hier zijn niet alle doelgroepen op ingesteld.
Wat opvalt is dat veel communicatie van negatieve aard is. Het aantal ziekenhuisopnames en besmettingen worden continu gecommuniceerd, dit zorgt voor angst onder de bevolking. De verhouding van angst en verlangen is niet in balans. En veelal is het informeren en niet communiceren.
Hoe communiceer je goed in jouw organisatie?
Voor een goede communicatie is het belangrijk om de doelgroep te analyseren, zodat het aansluit en begrijpelijk is voor elke groep. Hoe sluit je het beste aan bij jongeren of ouderen? De doelgroep moet begrepen worden en op basis daarvan kan de communicatie methodiek gekozen worden. Het is belangrijk om verschillende communicatievormen te gebruiken, naast het tekstuele ook visueel met afbeeldingen en animaties.
In de coronacrisis zijn veel Q&A’s voorbij gekomen. Er konden dan bijvoorbeeld vragen via Zoom gesteld worden aan de directie. Dat maakt het laagdrempeliger om in contact te komen met elkaar en te blijven communiceren.
Het zorgt voor een stukje veiligheid, vertrouwen en verbinding in een organisatie. Communicatie geeft je het gevoel van veiligheid en dat gevoel is belangrijk. Vertrouwen voor de toekomst en vertrouwen in elkaar geeft verbinding. Ook creëert dat betrokkenheid met de organisatie en collega’s.
Kortom het is belangrijk om verbonden te zijn met elkaar via communicatie. Communiceer vanuit het hart en minder vanuit het hoofd. Op deze manier raak je de ander veel meer. Mooie voorbeelden van situaties op de werkvloer zorgen voor meer context en raakvlak.
De eerste les gemist?
Deel dit bericht

Nicolette Zebala
Ben jij benieuwd wat we kunnen betekenen voor jou? Neem contact op met Nicolette!