Bijna drie weken geleden is het wereldkampioenschap vrouwenvoetbal van start gegaan. Onze leeuwinnen hebben hard gestreden om in de kwartfinales te komen. Ze staan deze vrijdag weer op het veld. Ondanks alle prestaties, zien we toch maar weinig oranje in de straten. Hoe kan dat toch?
Of je actief alle wedstrijden volgt of niet, het zal je vast zijn opgevallen dat er dit jaar weer weinig aandacht is besteed aan het vrouwenvoetbal. De verschillen van (media)aandacht tussen het mannen- en vrouwenvoetbal is opvallend groot. Wanneer onze oranje mannen al afgaan in de poolfase, zijn alle straten al oranjegekleurd en word je doodgegooid met oranje merchandise. Nu heeft ons vrouwenelftal zich tot de kwartfinale weten te schoppen, is er zowel in de straten als in de media vrij weinig van te zien. Bedrijven zoals de Jumbo, Lidl en Heineken hebben dit jaar niets van zich laten horen. De ING, hoofdsponsor van de KNVB, heeft wel een reclame voor het kampioenschap ontwikkeld. Het laat zien, door middel van een misvormd doel waar twee voetbalsters in proberen te schieten, dat er nog steeds ongelijkheid speelt binnen het voetbal. Ondanks dat deze reclame een mooi bericht draagt, konden ze zich ook focussen op een positieve boodschap om mensen te enthousiasmeren over het kampioenschap.
Vrouwen hebben meer moeite om toegang te krijgen tot leidinggevende functies of bestuursfuncties.
De media speelt een cruciale rol in hoe wij dingen waarnemen en kan zo stereotypen enorm versterken. Net als hoe vrouwenvoetbal minder media-aandacht krijgt dan de mannen, worden ook de prestaties en bijdragen van vrouwen op verschillende gebieden vaak overschaduwd of genegeerd. Beperkte diversiteit binnen de media houdt het beeld in stand dat de prestaties van vrouwen minder belangrijk of interessant zijn. Het vergroten van de zichtbaarheid van de prestaties van vrouwen, zowel op het voetbalveld als op de werkvloer, is essentieel om deze vooroordelen tegen te gaan. Ook is deze genderkloof te zien op andere vlakken. In veel gevallen belemmert het gebrek aan toegang tot middelen zoals coaching, netwerkmogelijkheden en training, de kans om verder te ontwikkelen en/ of te promoveren. De barrières waarmee je geconfronteerd wordt bij het beklimmen van je functie of carrière, komt door deze eerdergenoemde stereotypen en vooroordelen. Hierdoor hebben vrouwen, net zoals vrouwenvoetbal minder toegang heeft tot professionele competities en elitecompetities, veel moeite om toegang te krijgen tot leidinggevende functies of bestuursfuncties. Om deze barrières te doorbreken, moeten de normen die vrouwen beperken worden ontmanteld. Het is een probleem wat zich al eeuwen voordoet, maar hoe kun je kleinschalig al stappen maken om dit probleem te verminderen?
Je zal helaas niet binnen één dag de wereld kunnen verbeteren, maar kleine stapjes zijn erg van belang bij het boeken van vooruitgang. Misschien de makkelijkste stap, maar zeker niet de minst belangrijke, is je bewust worden van het probleem. Niet alleen in de grote zin, maar ook dat ieder van ons onbewust hieraan bijdraagt. Door trainingen over bijvoorbeeld gendergelijkheid aan te bieden bij werknemers en bedrijfsleiders, kan er herkenning en erkenning ontstaan waar vooroordelen zitten en hoe deze invloed kunnen hebben op besluiten zoals bij prestatiebeoordelingen, wervingen of promoties. Om ervoor te zorgen dat ook onopgemerkte problemen aan het licht kunnen komen, is het belangrijk om een vertrouwenspersoon toe te wijzen aan dit soort zaken. Iemand die werknemers op een juiste manier kan helpen en ervoor kan zorgen dat de werkvloer veilig blijft; vrij van discriminatie, vooroordelen of intimidatie. Niet alleen veiligheid is belangrijk voor een inclusieve werkvloer, ook herkenning. Om ervoor te zorgen dat vrouwen zich vrij voelen om te ontwikkelen en veilig voelen om hun stem te laten horen, is een genderevenwichtig leiderschapsteam enorm van belang. Dit evenwicht zorgt voor verschillende perspectieven en ervaringen die worden vertegenwoordigd in besluitvormingsprocessen. Het zorgt ervoor dat intern de genderkloven worden gedicht, maar ook dat steeds meer bedrijven het positieve effect van genderevenwichtige teams zullen zien en ervaren en dat het hierdoor uiteindelijk als norm wordt gezien. Zo kun je toch, door middel van een butterfly effect, met kleine stapjes een heel groot verschil maken.
Wil jij aan de slag met diversiteit en inclusie binnen jouw organisatie? We helpen je graag. Vul formulier in en we nemen contact met je op.