“Rust roest” en “Stilstand is achteruitgang”. Het moge duidelijk zijn dat wij mensen gedreven zijn om te groeien, te ontwikkelen en te vernieuwen. Zelfs de oude Romeinen hadden dat al door. “Qui non proficit deficit” zeiden zij, “Hij die niet vooruitgaat, gaat achteruit”. Groeien en ontwikkelen is dus het devies. Helaas is dat in veel gevallen makkelijker gezegd dan gedaan. Goede voornemens worden opzijgelegd, onze motivatie neemt af en doelen verdwijnen in de prullenbak. Doodzonde! Tijd om onze doelen te redden.
Om ons hierbij te helpen hebben vele wetenschappers zich gebogen over het stellen van doelen en het realiseren ervan, en van al die studies kunnen we mooie dingen leren. Ik neem je graag mee langs een aantal interessante inzichten uit de psychologie van gedragsverandering. Laten we eens inzoomen op de kern: je doel.
Het stellen van goede doelen is namelijk niet zo eenvoudig als je misschien zou denken. Verschillende studies hebben uitgewezen dat het ene type doel een stuk effectiever is om je gedrag écht te veranderen dan het andere type doel.
- Allereerst hebben verschillende studies en meta-analyses uitgewezen dat een moeilijk haalbaar, zeer ambitieus doel een stuk effectiever is voor het aanjagen van gedragsveranderingen dan makkelijke, of ‘middelmatig-moeilijke’ doelen. Natuurlijk is het belangrijk dat je doel niet onhaalbaar is, maar jezelf écht uitdagen loont. “Big Hairy Audacious Goals” (BHAG) noemen wetenschappers dat (Collins, 1999). Grote Harige Gedurfde Doelen. Niet alleen zijn deze Grote Harige doelen goed voor een succesvolle gedragsverandering, ze helpen óók nog bij het genereren van positieve emoties (bijvoorbeeld: je voelt je trots) en ze verhogen je baantevredenheid (Latham & Locke, 2008). Win-Win-Win!
- Daarnaast hebben vele studies en gedragsdeskundigen zich gebogen over het verschil tussen leerdoelen en prestatiedoelen. Een prestatiedoel is gelinkt aan iets concreets dat je wilt bereiken (bijvoorbeeld: “Ik wil minimaal 15.000 euro omzet generen deze maand”), terwijl een leerdoel is gelinkt aan een vaardigheid die je wilt ontwikkelen (bijvoorbeeld: “Ik wil leren hoe ik overtuigingstechnieken kan inzetten in salesgesprekken”. Studies wijzen uit dat zowel prestatiedoelen als leerdoelen tot succes kunnen leiden, maar het stellen van leerdoelen heeft ook nog andere voordelen. Zo nemen mensen die een leerdoel stellen meer tijd om kennis en vaardigheden te vergaren om hun doelen te bereiken, hun zelfvertrouwen groeit én ze zijn meer intrinsiek gecommitteerd aan hun gestelde doelen (Seigt & Latham, 2006). En dat zijn dan weer extra aanjagers van succesvolle gedragsverandering.
- Deel je doelen met anderen! Alleen al het delen van de intentie om te veranderen en de vooruitgang op je doelen is een goede aanjager van gedragsverandering. In een studie is gebleken dat mensen die dit deden 33% meer succesvol waren in hun gedragsverandering
Natuurlijk zijn er nog héél veel andere inzichten te halen uit de wetenschap. Ik vertel je er graag meer over!
Voor nu: droom Groot en Harig, en focus je op je ontwikkeling in plaats van je prestaties!
Deel dit bericht

Milot Tubben
Ben jij benieuwd wat we kunnen betekenen voor jou? Neem contact op met Milot!