Klantcase

Zeeman

Het vergroten van de bevlogen inzetbare medewerkers bij Zeeman

Lees verder

De vraag aan Nolost

Zeeman is een snelgroeiende Europese organisatie waarin ongeveer 8000 medewerkers zich zowel op kantoor als in de winkels dag in, dag uit inzetten voor tevreden klanten. Zeeman vindt het dan ook belangrijk dat haar medewerkers goed in hun vel zitten en met zin en plezier naar het werk gaan. Doordat de filialen zo wijd verspreid zijn over Europa heeft Zeeman Nolost ingeschakeld om de bevlogen groep medewerkers in kaart te brengen en er voor te zorgen dat deze groep enthousiaste, passievolle en energieke medewerkers wordt vergroot.

Doel

Het verhogen van de bevlogenheid van de medewerkers van Zeeman, middels sturing op gezondheid, geluk en gedrevenheid.

Activiteiten

Het onderzoeken van de bevlogenheid bij de medewerkers van Zeeman binnen Europa en deze resultaten koppelen aan de organisatiedata.

Resultaat

Zeeman is concreet aan de slag gegaan met het actieplan en heeft daarmee het enthousiasme en de energie van haar medewerkers verhoogd.

Wat hebben wij gedaan?

Om de bevlogen groep binnen Zeeman in kaart te brengen is de Bevlogenheidsmeter ingezet. Deze betrouwbare, korte en digitale vragenlijst heeft de bevlogenheid van verschillende landen, functiegroepen en filialen in kaart gebracht. Ook is er gevraagd naar ideeën van medewerkers om de bevlogenheid te vergroten. Door op deze manier gebruik te maken van de collectieve intelligentie binnen Zeeman heeft de organisatie een schat aan ideeën verzameld om zich verder als werkgever te ontwikkelen.

Nolost heeft vervolgens een diepgaande data-analyse uitgevoerd op verschillende organisatiedata en de Bevlogenheidsmeter, waarbij rekening is gehouden met de privacy en anonimiteit van de medewerkers. De uitkomsten van deze analyse gaven duidelijk inzicht in de thema’s die bevlogenheid en het verzuim binnen de organisatie beïnvloeden.

Wat is het resultaat?

Met een minimaal aantal vragen heeft Zeeman een maximaal beeld gekregen van de huidige status van bevlogenheid en de belangrijkste beïnvloeders van verzuim.

De resultaten en adviezen komende uit de data-analyse zijn verwerkt in een online dashboard en vertaald naar een infographic met de meest belangrijke resultaten. Op basis van de bevlogen inzetbare groep medewerkers en risicogroepen zijn concrete interventies aangedragen. Tevens is er een effectieve aanpak voorgesteld om de juiste groep op het juiste moment te benaderen en zo de groep bevlogen, enthousiaste en energieke medewerkers te vergroten.

Na de kennismaking en presentatie voor het project waren de verwachtingen hoog gespannen, maar met de oplevering hebben jullie deze zelfs overtroffen! Hele mooie inzichten en het dashboard ziet er modern, mooi en overzichtelijk uit.

Erik-Jan Mares | CEO – Zeeman

Nieuwsgierig
geworden?

Vul het formulier in en ontdek hoe we jou kunnen helpen!