Nolost heeft als onderdeel van het projectteam sturing gegeven aan de aanpak en inhoud van het project. Er is een engagementvragenlijst samengesteld en een online tool gecreëerd (prototype) waarin deze vragenlijst per team uitgezet kan worden op basis van de behoefte en relevante thema’s binnen dat team.
Deze tool is cascaderend uitgerold. Allereerst heeft de Senior Vice President van Ground Services de tool ingezet in zijn team waarna al deze managers de tool zelf hebben uitgezet in hun team en zo verder. Zo heeft iedereen de ervaring van uitzetten en deelnemen en waren betrokkenheid en deelname uitstekend.
Deze aanpak om continu te meten, bespreken en verbeteren op teamniveau bleek een groot succes en het prototype is inmiddels door de Digital Studio van KLM uitgewerkt tot “Whatsup” en over heel KLM de basis voor het meten en verbeteren van engagement op teamniveau.
Belangrijke input vanuit Nolost was:
- Engagement & Productiviteit niet met 1 vraag meten maar breder uitvragen om naast een cijfer ook stuurinformatie op te halen;
- Meten en verbeteren op teamniveau uitvoeren in plaats van organisatiebreed om op deze manier meer respons te krijgen omdat het direct teruggekoppeld werd in het team en ook op teamniveau werd gestimuleerd;
- Gecascadeerde invoering. Dus eerst Senior Vice President met zijn (management) team, daarna de laag daaronder en zo door. Zo heb je de ervaring als deelnemer op het moment dat je het uitzet in je eigen team;
- Lean aanpak, eerst validatie construct en aanpak met beperkte middelen, daarna pas ontwikkeling van de app;