Mensgericht leiderschap maakt hét verschil in crisistijd

De coronacrisis leidt tot vele mensgerelateerde uitdagingen. Ons geluksniveau is in de laatste maanden gedaald van een 7,5 naar een 6,3; de grootste daling in jaren (Erasmus Happiness Economics Research Organization, 2020). Structureel werken op afstand van elkaar heeft een enorme impact op de verbinding, energie, mentale fitheid en motivatie van medewerkers. Het risico op mentaal uitval is significant gestegen de afgelopen maanden. 

Het klinkt verre van rooskleurig… maar zie het als een enorme kans: als leidinggevende speel jij namelijk een essentiële rol in het ombuigen van deze trends! Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat ook op lange termijn jouw mensen verbonden en gemotiveerd blijven (op afstand)? Hoe zorg je ervoor dat iedereen mentaal fit blijft en niet uitvalt? En hoe ga je om met de verschillende emoties en behoeften van je mensen? 

De antwoorden op deze vragen vind je in de organisatiepsychologie. Psychologische kennis opdoen en kunnen toepassen in de praktijk blijkt namelijk essentieel. Dit artikel neemt je mee in de belangrijkste handreikingen vanuit de organisatiepsychologie, want..  

“Iedere leidinggevende zou eigenlijk een goede psycholoog moeten zijn” 

1. Persoonlijke aandacht & begrip 

Elke medewerker persoonlijke aandacht geven en met elkaar in gesprek blijven is crucialer dan ooit. Maak tijd voor 1-op-1 contactmomenten en geef medewerkers spontaan een belletje – gewoon om te vragen hoe het gaat. Heb begrip voor elke individuele situatie, denk mee in behoeften en zoek samen naar oplossingen. Maatwerk is hierin het sleutelwoord; iedere persoon gaat anders met deze situatie om en heeft andere behoeften! Luister niet alleen naar de woorden, maar ook naar wat er niet gezegd wordt. 

2. Emotionele én functionele verbinding

De focus moet verschuiven van sturen op resultaat met mensen als middel, naar focus op mensen met resultaat als logisch gevolg. Want resultaten volgen niet vanzelf; het zijn de mensen die voor de resultaten zorgen. Dus wil je resultaten bereiken, zul je mensgericht naar resultaat moeten sturen. Dit doe je door echt contact te maken met aandacht voor iemands context en situatie, maar ook door op een mensgerichte manier duidelijkheid te creëren en op taken en verantwoordelijkheden te sturen. Verhoog de frequentie van de verbindingsmomenten en zorg voor korte, effectieve lijntjes. 

3. Duidelijke, transparante communicatie

De essentiële basis in onzekere, veranderende tijden. Veiligheid en zekerheid zijn primaire, menselijke behoeften (Maslow, 1943). Bij verandering hoort onzekerheid en wanneer mensen zich onzeker of onveilig voelen, komen ze niet in beweging. Zorg voor continue relevante, transparante, duidelijke informatie. Communiceer tijdig en consistent, ook bij geen of slecht nieuws! 

Wil je meer handreikingen om de uitdagingen effectief aan te gaan?

– Sandra van Overveld

Bronnen

Deel deze post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Weten wat Nolost voor jou kan betekenen?

Stuur ons een berichtje of neem telefonisch contact op