Herstel in de zorg: wat werkt nu écht?

Lees verder
Geplaatst op in

Deze vraag wordt door vele P&O managers, journalisten en zorgbestuurders gesteld en het antwoord is kort en simpel: Herstel is persoonlijk, ofwel iedereen heeft andere behoeften. Stop dus direct met de one-size-fits-all aanpak, stop met aanbodgestuurde programma’s op basis van aannames en stop met proces- en resultaatgericht leiderschap. En start met mensenkennis, menselijk maatwerk en mentaal leiderschap! Volg onderstaande sleutels en zorg op deze manier voor optimaal inzetbare medewerkers. 

Sleutel 1: Mensenkennis

Terug naar de kern. Wil je dat mensen optimaal presteren? Zorg dan dat ze zich optimaal voelen in het herstel. Deze formule is reeds keihard bewezen en lijkt eenvoudig, maar het goed toepassen in de praktijk is een grote uitdaging. Want lekker in je vel zitten is een subjectief welzijn. Wat is er voor nodig om dat goed aan te sturen? Mensenkennis! Kijken we naar de praktijk, dan zien we vaak leiders met veel inhoudelijke kennis (vaak gepromoveerd op basis van goede resultaten op inhoud). Maar pas als je begrijpt hoe de mens werkt (zowel letterlijk als figuurlijk lezen), kun je de mens beïnvloeden. Daar ligt de sleutel!

Sleutel 2: Menselijk maatwerk

Ieder mens is uniek, en heeft dus specifieke behoeften. Vroeger hadden bijvoorbeeld fabrieksmedewerkers vaak hetzelfde uniform, dezelfde taken, op hetzelfde moment pauze en ze klokten op hetzelfde moment in en uit. Dat is nu wezenlijk anders; zowel de taken als verantwoordelijkheden als ook de werk- en thuisomgeving zijn totaal verschillend voor vrijwel iedere medewerker. Dus als leider kun je niet meer iedereen op dezelfde manier aansturen en dezelfde output verwachten. Menselijk maatwerk is dus in alles wat je doet het devies. Of het nu gaat om gesprekken, beoordelingen of bepaalde programma’s. 

Wil jij meer handvatten om te zorgen voor optimaal inzetbare medewerkers in de zorg?

Vul je gegevens hiernaast in en ontvang de download!

Casus

Zie hieronder een prachtig voorbeeld (video en casus) van Karin van der Groot (P&O Manager van het Meander ziekenhuis) over een mensgerichte aanpak:

https://nolost.nl/klantverhalen/iedereen-vip-in-het-meander-medisch-centrum/
Sven Rickli & Sandra van Overveld

 

Deel dit bericht
Sanne Boertien

Ben jij benieuwd wat we kunnen betekenen voor jou? Neem contact op met Sanne!