DHL Express & COVID-19: hoe je blijft verbeteren voor medewerkers en klanten

De impact van COVID-19 op organisaties wereldwijd is gigantisch, zo ook bij DHL Express. Hoe is DHL Express Nederland als zeer succesvolle organisatie omgegaan met een crisis als deze? 

Om die vraag te beantwoorden, blikken we eerst terug op een essentieel stukje geschiedenis vóór het coronavirus haar intrede deed. 

De beste blijven door focus op connectie met impact

DHL Express is al jaren een Olympisch speler met goud in handen, een marktleider in de expressmarkt. De beste worden is een grootse uitdaging, de beste blijven des te meer. Hoe DHL dat aanpakt? ‘’Good is the enemy of great’’, aldus een resolute Ronald Leunisse, Managing Director bij DHL Express Nederland. 

Dat is ook exact de reden dat DHL Express Nolost inschakelde. Komend van een wereldwijde strategie waarin DHL al 10 jaar volop gericht is op de beste blijven voor klanten én medewerkers, heeft Nolost geholpen om DHL Express naar de kern te brengen. De kern om gefocust zorg te dragen voor het succes van de organisatie én de mens. Zo zijn DHL Express en Nolost samen op zoek gegaan naar het DNA van de organisatie, zodat DHL Express Nederland in de aanhoudende groei kon blijven verbeteren. 

De essentie? Connectie met impact bleek het geheime ingrediënt. Met focus op die connectie bleef DHL Express opereren en stijgen in medewerkers- en klanttevredenheid. 

Connectie met impact
Zonder handdruk en niet oog in oog: toch connectie met impact? 

Sinds het coronavirus intrede maakte in Nederland, hebben we massaal te maken gekregen met de uitdaging hoe samen te werken op afstand, hoe te verbinden op afstand. Juist nu is dat zo cruciaal. We spraken Managing Director Ronald Leunisse opnieuw, dit keer over connectie met impact in Corona tijd: 

‘’Dichtbij medewerkers en klanten blijven is belangrijker dan ooit. Connect met impact is dus nog steeds de rode draad: we hebben dit alleen direct vertaald in andere middelen!’’ 

Waar je dan aan moet denken? 

Ronald doet een boekje open waarin de ernst zich afwisselt met een trotse lach. DHL’s ‘’Happy at Home Task Force’’ wordt benoemd en Ronald spreekt over wat hijzelf, de leidinggevenden en supervisors doen: efficiënte dagstarts op Skype wisselen af met ruimte voor ‘slap ouwehoeren’ op Zoom, het borgen van rust, ruimte en veiligheid bestaat naast DJ-livestreams, Spotify playlists en bedankjes thuis. Begrip is DHL’s tweede naam en de belletjes hoe het nu écht met mensen gaat (van directie tot de laatste stagiair) staan centraal. Aan iedereen wordt gedacht, want dat staat voorop. 

Is het dan helemaal geen uitdaging, daar bij DHL Express? 

Natuurlijk heeft iedereen die bij DHL Express werkzaam is net zo hard te maken met de uitdagingen van deze periode, vindt niet iedereen zijn draai of ‘went’ het maar niet en missen mensen fysiek contact nog steeds. En natuurlijk is het intern een doel op zich om steeds weer iets waardevols en nieuws te blijven doen om iedereen te betrekken. Ook voelt niet iedereen zich altijd aangesproken door de steun, vertelt Ronald. Hij benadrukt daarentegen vastberaden dat ze er samen het allerbeste van maken en die verbinding vooropstellen. Met focus op de resultaatgerichte én mensgerichte benadering, heeft hij volop vertrouwen in de toekomst. 

En hoe nu verder? 

Het was tot nu toe een periode waar er voornamelijk werd gewerkt op adrenaline. In korte tijd gebeurde er gigantisch veel bij DHL Express: van logistieke opschaling tot extra schoonmaak in een mum van tijd. Nu daalt echter meer rust en duidelijkheid in en is er een nieuwe fase begonnen. 

Ronald verwijst naar ‘’Battle Fatigue’’ gevaar, een term uit zijn eerdere defensietijd. ‘’We hebben al die tijd alles gegeven, voor elkaar en onze klanten. Nu is het tijd om te zorgen dat we dit blijven volhouden. Hoe zorgen we dat we dichtbij onze medewerkers blijven?’’ 

En doordat Ronald Leunisse die vraag stelt nadat DHL Express al zoveel uit de kast heeft gehaald voor haar medewerkers, echoot het antwoord na op de vraag hoe de Olympisch speler een Olympisch speler blijft: ‘’Good is the enemy of great.’’ 

– Milou Tournois

Hoe zorg jij dat je blijft verbeteren door dichtbij je medewerkers te blijven? 

We helpen je graag! 

Deel deze post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Weten wat Nolost voor jou kan betekenen?

Stuur ons een berichtje of neem telefonisch contact op