Mensgerichte leiders maken nu furore

Al jaren laten onderzoeken zien dat mensen het belangrijkste kapitaal van organisaties zijn. Al jaren laat de praktijk zien dat mensen die niet of beperkt inzetbaar zijn het grootste bedrijfsrisico vormen. En al jaren laten succesvolle organisaties zien dat hun geheim is dat zij mensen, zowel klanten als medewerkers, heel goed weten te verbinden. 

En nu, in deze tijd, voelen we het met zijn allen: menselijke restricties betekent voor velen direct geen business. Kortom, het draait om de mens, dus verlies de mens nooit uit het oog.

Maar, hoor ik je denken, er zijn genoeg organisaties – zoals CoolBlue – die juist ook nu hard groeien. Klopt, zij blijven namelijk mensen verbinden aan hun organisatie. Voor klanten doen ze alles voor een glimlach, dus dat betekent ook inspelen op de nieuwe behoeften (denk aan de fietskoerier). Voor medewerkers doen ze ook alles voor een glimlach, van online feestjes tot 1-op-1 coachsessies. En wie spelen daar een cruciale rol in? De leiders, met als belangrijkste focus: de mens. 

En er bestaan nog flink wat illusies op het gebied van leiderschap. In deze blog bespreek ik een drietal leiderschapsillusies en laat ik zien hoe je furore kunt maken als mensgericht leider.

Illusie 1: Resultaatgericht leidinggeven

Deze illusie draait om de essentie van leiderschap. Resultaat is geen knop waar je aan kunt draaien. Resultaat is een gevolg en louter indirect aan te sturen. Wie zorgen voor de resultaten? Juist, de medewerkers. In tijden waar resultaten vanzelf gaan valt het niet op als je als leidinggevende niet mensgericht bent. Je weet immers vaak niet welke potentie je verliest. Maar in tijden dat resultaten niet vanzelf gaan, zoals nu het geval is, dan valt het opeens enorm op welke teams en medewerkers hoge bevlogenheid, veerkracht en aanpassingsvermogen tonen, en dus voor resultaten zorgen. Let maar op: daar staan vrijwel altijd leiders aan het roer die hun mensen motiveren, inspireren en verbonden houden.

Puur resultaatgerichte leiders zakken volledig door het ijs en kunnen hun houvast niet langer volhouden:

  • Op control sturen: enorm lastig als medewerkers thuis zitten
  • Afrekenen op KPI’s: enorm lastig als opdrachten niet uitgevoerd mogen worden
  • Extrinsiek motiveren door middel van beloningen en bonussen: enorm lastig in tijden van financiële crisis.
Illusie 2: Taakgerichtheid

Mensgericht betekent op de relatie én op de taak sturen. Dat brengt me bij de volgende illusie, taakgerichtheid. Allereerst is het taakgedreven, en niet taakgericht, immers wordt men gemotiveerd door en vanuit de taak. Ten tweede staan taak en mens niet naast elkaar, maar is taakgedrevenheid een onderdeel van mensgerichtheid. Immers stuur je de mens op basis van de taakinhoud.

Illusie 3: Mensgerichtheid is soft

Zo kom ik direct bij de derde illusie dat mensgerichtheid “soft” zou zijn. Dit is absoluut niet zo, want het sturen op taken, verantwoordelijkheden en rollen is een belangrijke kern van mensgericht leiderschap, naast uiteraard de cruciale relationele aspecten. Duidelijkheid geven aan mensen, heldere kaders en opdrachten verstrekken en de autonomie geven om te floreren in hectische tijden. Door zowel functioneel als emotioneel te verbinden met mensen haal je het beste uit de potentie van medewerkers, met directe resultaten als gevolg. En volgens mij zijn we het er allemaal over eens, dat nou juist die resultaten, kei hard zijn. 

Maar hoe breng je mensgericht leiderschap nu effectief in de praktijk?

Mensen intrinsiek motiveren om het beste uit zichzelf en uit deze situatie te halen, want daar zit creativiteit en het vermogen om te veranderen. Duidelijkheid geven aan mensen, heldere kaders en opdrachten verstrekken en de autonomie geven om nu te floreren. Maar het allerbelangrijkste: oprechte aandacht voor de mens, persoonlijke interesse en gerichte zorg naar de innerlijke behoeften vormen nog altijd dé basis voor een goede verstandhouding tussen leidinggevende en medewerker.

Het liefst zou ik alle wetenschappelijke kennis over deze manier van leidinggeven hier verder ten toon spreiden, maar gelukkig is dat niet nodig. Kijk maar om je heen wat er gebeurd. Welke leiders maken nu impact, welke leiders staan nu op, welke leiders maken nu het verschil? De mensgerichte leiders die, ook juist in deze tijden, de mens weet te raken en in een positieve beweging weten te zijn. Zij zijn de leiders die nu furore maken! 

Wil je meer inspiratie, dan ben je van harte welkom op onze website en/of op één van onze inspirerende locaties voor een goed gesprek.

Heel graag gaan we dieper in op dit thema tijdens onze volgende inspiratiewebinar op 20 mei over ‘Inspirerend leiderschap in onzekere tijden’, met meer adviezen vanuit de veranderkunde en gedragstheorie en praktijkvoorbeelden vanuit een inspirerende mensgerichte organisatie. Met gastspreker Thijs Fokker, manager en hét gezicht van het sociaal innovatieve mensbeleid bij Culinair dienstverlener Hutten!

Inschrijven kan nog via: https://nolost.nl/kennis/inspiratiesessies/inspirerend-leiderschap-in-onzekere-tijden/

-Sven Rickli

Deel deze post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Weten wat Nolost voor jou kan betekenen?

Stuur ons een berichtje of neem telefonisch contact op