Behoud is het nieuwe goud!

Lees verder
Geplaatst op in

Veel organisaties kampen met personeelstekorten of lopen een risico op onvoldoende capaciteit in de toekomst. Verhoudingsgewijs gaat er veel meer tijd, aandacht en geld naar de werving van nieuwe medewerkers. In plaats van het behoud van de huidige medewerkers en dat is zonde. Logischerwijs hoef je minder mensen aan te nemen als er meer mensen blijven, maar er zijn nog veel meer voordelen om te focussen op behoud. Hieronder beschrijf ik vijf belangrijke voordelen tot slot geef ik belangrijke tips om hiermee aan de slag te gaan!

Voordeel 1: Behoud organisatiecultuur

Een steeds belangrijker wordende reden voor nieuwe mensen om te komen is de huidige organisatiecultuur. Juist dit wordt door de huidige medewerkers gecreëerd. Dus als cultuurdragers de organisatie verlaten verlies je niet alleen belangrijke mensen, maar verlies je ook nog eens een essentiële factor om mensen te binden. 

Voordeel 2: Ambassadeurs

Het kost over het algemeen een hoop tijd en geld om iemand aan te nemen, zeker op de traditionele manier. Wanneer de focus met name ligt op het behouden van medewerkers, oftewel de bevlogenheid en loyaliteit vergroten, dan zal een automatisch gevolg zijn dat medewerkers ook trotser zijn en daarmee dus ook als ambassadeur van de organisatie zullen fungeren. En laat dat nou net de meest krachtige en effectieve vorm van het aantrekken van nieuwe en goede mensen zijn en zelfs nieuwe klanten. 

Voordeel 3: Klantbehoud

Loyale medewerkers creëren loyale klanten. Zo simpel is het. Dus er is een duidelijke verband met het verloop van medewerkers en het verloop van klanten. Daarmee raakt het direct de business. Een goede klantrelatie bestaat enerzijds uit een goede functionele band, maar ook uit een emotionele connectie. Klanten raken dus ook gehecht aan de persoon achter de medewerker en zien de persoonlijke relatie dus ook als belangrijke reden om klant te blijven. Kortom, om waardevolle klanten te behouden is het dus ook essentieel om medewerkers te behouden. 

Voordeel 4: Hogere productiviteit

Het zijn het vaak de talenten die de organisatie als eerst verlaten, omdat er voor hen meer mogelijkheden buiten de organisatie zijn. Bij deze groep zie je initieel een hoge productiviteit (ofwel, ze zijn gedreven zijn en hebben de juiste vaardigheden ontwikkeld) en plezier in het werk (ofwel, ze zijn gelukkig en hebben de juiste persoonlijkheidskenmerken). Je verliest dus niet alleen een medewerker, maar ook nog eens een hoge productiviteit. 

Voordeel 5: Besparing onboarding

Tot slot is het verloop onder medewerkers in het eerste jaar veelal ook groot. Dit komt vaak door de verkeerde verwachtingen, begeleiding of te weinig waardering. Het kapitaalverlies voor deze populatie is met name de hoge kosten voor de onboarding en de opleiding die je nooit meer terugziet. 

Kortom, behoud is het nieuwe goud. Niet alleen voor medewerkers, maar dus ook voor klanten! 

Hoe doe je dit dan?

Uit diverse onderzoeken van Nolost Capital blijkt dat medewerkers de volgende zaken aangeven als reden van vertrek, dus daar ligt de sleutel om medewerkers te behouden:

  • Sfeer en samenwerking in het team
  • Erkenning en waardering voor het werk
  • Flexibiliteit en autonomie in het werk
  • Groei en ontwikkeling als mens en professional
  • De relatie met de leidinggevende

Bovenstaande factoren lijken “soft”, maar ze leveren “keiharde” businessverliezen op als dit niet goed geregeld en verankerd is in de organisatie. Er zijn twee belangrijke acties die iedere leider moet doorlopen, namelijk eerst de medewerkers goed begrijpen en hen vervolgens goed beïnvloeden. 

Wanneer je de juiste inzichten hebt over wat er leeft en wat de behoeften en wensen zijn dan kun je ook de juiste interventies uitvoeren om te zorgen dat medewerkers gezond, gelukkig en gedreven blijven. Deze drie factoren noemen we Bevlogen Inzetbaarheid, de grootste voorspeller van behoud van mensen, maar ook van productiviteit. En bovenal zorgen juist deze mensen dan ook goed voor hun collega’s en klanten.

Vul je gegevens hiernaast in en bekijk de 3 tips om het teamgevoel aan te wakkeren!

Deel dit bericht
Sanne Boertien

Ben jij benieuwd wat we kunnen betekenen voor jou? Neem contact op met Sanne!